Chip tuning to elektroniczne zwiększenie mocy silnika samochodu. Daje radość z jazdy i podnosi Twoje bezpieczeństwo na drodze. Pozwoli Ci odkryć Twoje auto na nowo – szybsze, bezpieczniejsze, palące mniej paliwa. Chip tuning polega na wykorzystaniu rezerw, jakie zostawił producent. Takie rezerwy są największe w autach z turbosprężarkami ale istnieją także w samochodach bez turbiny.
Samochód benzynowy posiada urządzenie nazywane sterownikiem silnika (ECU). Jest to komputer odpowiadający za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. ECU dysponuje wiedzą o tym, jak sterować paliwem i zapłonem/kątem wtrysku w dowolnych warunkach. Parametry wpisane do ECU są przygotowane tak, aby trwałość auta była, jak najwyższa, ale jednak niekoniecznie tak, aby silnik rozwijał największą moc i moment obrotowy oraz palił najmniej paliwa. Dlaczego?
Nie każdy dba o swój pojazd. Fabryka celowo obniża osiągi silnika, aby zabezpieczyć go przed awarią w wyniku niewłaściwej eksploatacji. Silnik niekiedy długo pracuje pomimo uszkodzeń elementów sterowania, bywa zasilany paliwem złej jakości, a używane materiały eksploatacyjne są nie wymieniane w terminie.
W trakcie testów homologacyjnych samochód musi wykazać się niskim zużyciem paliwa – ale ponieważ normy określają, dla jakich prędkości (90 i 120 km/h), producenci ograniczają osiągi i spalanie paliwa dokładnie przy tych prędkościach na 4 i 5 biegu wytwarzając sztuczne „dziury w gazie”. Duże ograniczenia dla obrotów poniżej 3000 mają na celu poprawienie spalania w „cyklu miejskim” – auto jednak traci znacznie na elastyczności.
Opłaty za samochody w Europie Zachodniej są uzależnione od mocy silnika, stąd większość aut oferowanych na rynku niemieckim ma mniejszą moc niż ich odpowiedniki na rynki japońskie czy amerykańskie – choć taki sam moment obrotowy.
Dla producentów samochodów opłacalne jest, aby homologować jeden, najmocniejszy silnik a potem warianty o obniżonej mocy nie wymagają już indywidualnej homologacji, o ile zachowują normy spalin. To obniża koszty opracowania gamy silników, ale też daje możliwość wzmocnienia silników, które są wariantami słabszymi.
Chipy w rozumieniu „tuningowym” są to modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem umieszczonego w centralce sterującej (komputerze, ECU) silnika. W nazewnictwie elektronicznym „chip” oznacza układ scalony. W komputerach sterujących silnikiem zmieniana jest najczęściej zawartość zewnętrznej pamięci programu, umieszczona zwykle w układzie scalonym, zwanym pamięcią eeprom lub flash. Niekiedy też przerabia się zawartość pamięci mikrokontrolera.
Ogólnie rzecz biorąc, filozofia chip tuningu nie jest istotna dla uzyskanego efektu – znaczenie ma przede wszystkim dopracowanie programu i jego wszechstronna modyfikacja niż sposób, w jaki zostanie on umieszczony w ECU. W nowszych samochodach chipowanie wykonywane jest poprzez wgranie programu do sterownika za pomocą interfejsów przez gniazdo diagnostyczne (OBD i CANBUS), używając programatora przez port BDM, albo – w starszych autach – przez wylutowanie i przeprogramowanie pamięci eprom lub kości flash sterownika. Niezależnie od metody oczekiwany efekt jest ten sam – wzrost mocy i momentu obrotowego. Generalnie takie umiejętności, wraz z wiedzą na temat sposobu przerabiania map sterowników wymagają doświadczenia i nauki. Nauka chip tuningu (szkolenia dla tunerów) również jest w naszej ofercie, więc jeżeli chcesz zostać tunerem – jest to możliwe.
Ze względu na efekty tuningu chipy można podzielić na dwie zasadnicze kategorie:
jesteś zainteresowany chiptuningiem swojego auta?
Zobacz, jak wygląda nasza OFERTA i wybierz opcję dla siebie.
Sprawdź KATALOG ROZWIĄZAŃ, aby dowiedzieć się, jakich przyrostów możesz się spodziewać.
Przejdź na CENNIK USŁUG i przekonaj się, że mamy ceny skrojone idealnie na Twoją kieszeń.
Skontaktuj się z nami
+48 570 133 463
KN PERFORMANCE
Krzysztof Nowak
34-108 Frydrychowice
ul. Cyprysowa 11
Na skróty
KN PEFROMANCE – profesjonalny chip tuning © 2022 All Rights Reserved