CHIPTUNING

Co daje chiptuning?

Chiptuning to elektroniczne zwiększenie mocy silnika samochodu. Daje radość z jazdy i podnosi Twoje bezpieczeństwo na drodze. Pozwoli Ci odkryć Twoje auto na nowo – szybsze, bezpieczniejsze, palące mniej paliwa. Chiptuning polega na wykorzystaniu rezerw, jakie zostawił producent. Takie rezerwy są największe w autach z turbosprężarkami ale istnieją także w samochodach bez turbiny.

 

W sieci roi się od opinii na temat chip tuningu. Często krytyka płynie od osób, które miały nieprzyjemność korzystać z usług pseudo-specjalistów oferujących “chip tuning z Allegro”. Takie negatywne doświadczenia mogą skutkować niepochlebnymi opiniami. Ale czy takie generalizowanie jest słuszne?

Profesjonalizm przede wszystkim

Prawda jest taka, że profesjonalny chip tuning wykonany na hamowni, dostosowany indywidualnie do konkretnej jednostki napędowej, może przynieść wiele korzyści. Wszystko zaczyna się od wstępnej diagnostyki samochodu. Dzięki niej specjaliści mogą dostosować ustawienia tak, by nie stanowiły one zagrożenia dla pojazdu.

Stan techniczny auta – kluczowy czynnik

Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest stan techniczny samochodu. Jeżeli jest on w dobrym stanie, nie ma przeciwwskazań do podnoszenia mocy. Co więcej, dbałość o regularną wymianę oleju, filtrów oraz innych części eksploatacyjnych pozytywnie wpłynie na działanie silnika po chip tuningu.

Odzyskaj ukrytą moc

Producenci samochodów często “oszczędzają” na mocy, ustawiając silniki w sposób bardziej konserwatywny. Dzięki chip tuningu masz szansę odzyskać te ukryte konie mechaniczne. Efekty? Lepsza dynamika jazdy, płynniejsze przyspieszenia i – co często jest zaskoczeniem dla wielu kierowców – niższe zużycie paliwa.

Nie bądź bierny

Zamiast przyjmować bierną postawę, warto zastanowić się nad tym, jak zoptymalizować wydajność swojego auta. Profesjonalny chip tuning może być odpowiedzią na Twoje potrzeby. Pamiętaj jednak, by zawsze korzystać z usług sprawdzonych specjalistów. Wtedy tuning stanie się inwestycją, a nie ryzykowną zabawką.

kess zestaw do odczytu sterownika silnika

Na czym polega chiptuning silnika?

Samochód benzynowy posiada urządzenie nazywane sterownikiem silnika (ECU). Jest to komputer odpowiadający za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. ECU dysponuje wiedzą o tym, jak sterować paliwem i zapłonem/kątem wtrysku w dowolnych warunkach. Parametry wpisane do ECU są przygotowane tak, aby trwałość auta była, jak najwyższa, ale jednak niekoniecznie tak, aby silnik rozwijał największą moc i moment obrotowy oraz palił najmniej paliwa. Dlaczego?

Nie każdy dba o swój pojazd. Fabryka celowo obniża osiągi silnika, aby zabezpieczyć go przed awarią w wyniku niewłaściwej eksploatacji. Silnik niekiedy długo pracuje pomimo uszkodzeń elementów sterowania, bywa zasilany paliwem złej jakości, a używane materiały eksploatacyjne są nie wymieniane w terminie.

W trakcie testów homologacyjnych samochód musi wykazać się niskim zużyciem paliwa – ale ponieważ normy określają, dla jakich prędkości (90 i 120 km/h), producenci ograniczają osiągi i spalanie paliwa dokładnie przy tych prędkościach na 4 i 5 biegu wytwarzając sztuczne „dziury w gazie”. Duże ograniczenia dla obrotów poniżej 3000 mają na celu poprawienie spalania w „cyklu miejskim” – auto jednak traci znacznie na elastyczności.

Opłaty za samochody w Europie Zachodniej są uzależnione od mocy silnika, stąd większość aut oferowanych na rynku niemieckim ma mniejszą moc niż ich odpowiedniki na rynki japońskie czy amerykańskie – choć taki sam moment obrotowy.

Dla producentów samochodów opłacalne jest, aby homologować jeden, najmocniejszy silnik a potem warianty o obniżonej mocy nie wymagają już indywidualnej homologacji, o ile zachowują normy spalin. To obniża koszty opracowania gamy silników, ale też daje możliwość wzmocnienia silników, które są wariantami słabszymi.

 

Chiptuning - jak to się robi?

Chipy w rozumieniu „tuningowym” są to modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem umieszczonego w centralce sterującej (komputerze, ECU) silnika. W nazewnictwie elektronicznym „chip” oznacza układ scalony. W komputerach sterujących silnikiem zmieniana jest najczęściej zawartość zewnętrznej pamięci programu, umieszczona zwykle w układzie scalonym, zwanym pamięcią eeprom lub flash. Niekiedy też przerabia się zawartość pamięci mikrokontrolera.

Ogólnie rzecz biorąc, filozofia chip tuningu nie jest istotna dla uzyskanego efektu – znaczenie ma przede wszystkim dopracowanie programu i jego wszechstronna modyfikacja niż sposób, w jaki zostanie on umieszczony w ECU. W nowszych samochodach chipowanie wykonywane jest poprzez wgranie programu do sterownika za pomocą interfejsów przez gniazdo diagnostyczne (OBD i CANBUS), używając programatora przez port BDM, albo – w starszych autach – przez wylutowanie i przeprogramowanie pamięci eprom lub kości flash sterownika. Niezależnie od metody oczekiwany efekt jest ten sam – wzrost mocy i momentu obrotowego. Generalnie takie umiejętności, wraz z wiedzą na temat sposobu przerabiania map sterowników wymagają doświadczenia i nauki. Nauka chip tuningu (szkolenia dla tunerów) również jest w naszej ofercie, więc jeżeli chcesz zostać tunerem – jest to możliwe.

 

Efekty Chiptuningu
 

Ze względu na efekty tuningu chipy można podzielić na dwie zasadnicze kategorie:

  • chipy do silników z turbinami lub innymi kompresorami powietrza – przyrosty mierzone na hamowni to ok. 20-25% mocy i momentu więcej;
  • chipy do silników wolnossących, czyli nieposiadających kompresora powietrza – tu uzyskamy ok. 5-10% zwiększenia mocy i momentu oraz wyraźny spadek zużycia paliwa.

jesteś zainteresowany chiptuningiem swojego auta?

Zobacz, jak wygląda nasza OFERTA i wybierz opcję dla siebie.

Czy podnoszenie mocy jest bezpieczne dla silnika?

Podnoszenie mocy silnika, znane również jako chiptuning, może być zarówno bezpieczne, jak i niebezpieczne – wszystko zależy od tego, jak jest przeprowadzane.

  1. Profesjonalizm: Jeśli tuning jest przeprowadzany przez specjalistów z doświadczeniem w tej dziedzinie, ryzyko uszkodzenia silnika jest znacznie zredukowane. Specjaliści dokładnie wiedzą, jakie są granice modyfikacji dla danego modelu silnika i jak przeprowadzić proces, aby nie naruszyć jego integralności.

  2. Zakres modyfikacji: Lekkie podnoszenie mocy zazwyczaj jest mniej ryzykowne niż ekstremalne modyfikacje. Zbyt duże zwiększenie mocy może prowadzić do przegrzewania silnika, co z kolei może skutkować jego uszkodzeniem.

  3. Stan techniczny samochodu: Przed podjęciem decyzji o tuningu warto przeprowadzić dokładny przegląd samochodu. Jeśli silnik jest już zużyty lub ma inne ukryte wady, podnoszenie mocy może przyspieszyć jego zużycie.

  4. Jakość części: Używanie wysokiej jakości części i materiałów podczas tuningu zwiększa bezpieczeństwo modyfikacji. Tanie, nieoryginalne części mogą nie wytrzymać zwiększonych obciążeń.

  5. Sposób eksploatacji po tuningu: Po podniesieniu mocy silnika ważne jest, aby dostosować styl jazdy do nowych osiągów samochodu. Agresywna jazda z zwiększoną mocą może prowadzić do szybszego zużycia silnika i innych komponentów pojazdu.

Podsumowując, podnoszenie mocy może być bezpieczne dla silnika, jeśli jest przeprowadzane prawidłowo i z uwzględnieniem wszystkich czynników ryzyka. Ważne jest, aby zawsze korzystać z usług doświadczonych specjalistów i pamiętać o odpowiedniej eksploatacji pojazdu po modyfikacji.

FAQ

Inne usługi oferowane przez firmę: